گلند کابل

گوهری چهارشنبه 20 دی 1402 - 16:50
گلند کابل

گلند
امروزه در صنعت برای ثابت نگه داشتن انواع کابل ها در قسمت های ورودی تخته کلیم، موتورها، تابلوهای برق، جعبه تقسیم ها از گلند استفاده می شود که به صورت پلاستیکی، پلیمری و فلزی در اندازه های متفاوتی تولید می شود که انتخاب گلند بر اساس سطح مقطع کابل مورد نظر صورت می پذیرد. هدف از به کار بردن گلند در اتصال بین کابل و جعبه تقسیم ایجاد ایمنی کامل برای کابل و اتصالات در برابر لرزش و نیروهای وارده به آن ها به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی و پارگی می باشد.
گلند فلزی : در برابر اشتعال مقاوم هستند و از جنس برنج با روکش نیکل عایق کاری شده است در فضاهای باز بیشتر از این نوع گلند استفاده می شود در برابر حرارت لحظه ای تا 120 در جه مناسب هستند. گلند های فلزی به دو دسته تقسیم می شوند سرگرد و سرتخت. گلند های فلزی با استاندارد رزوهای (مدل PG) و متریک (مدل M) مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع رزوه در 11 سایز مختلف از سایز PG7 تا PG36 بوده و هر یک از سایزها بازه قطری کابل مخصوص به خود را پوشش می دهد، همچنین گلندهای فلزی با رزوه متریک (M) بر حسب میلیمتر ساخته شده و دارای 7 سایز از سایز M16 تا M63 می باشد.
گلند پلاستیکی : برای مصارف عمومی و کابل های با قدرت کمتر مانند ورودی کابل های روشنایی و موتور های سبک استفاده می شود. گلند های پلاستیکی از جنس پلی آمید و ترمو پلاستیک با استاندارد در رنگ های خاکستری و مشکی مورد استفاده قرار می گیرد این M (متریک) و مدل PG (رزوه ای) بوده و که بازه سایز PG از PG7 تا PG63  دارای 11 سایز و M از M16 تا M63 دارای 7 سایز را پوشش می دهد. گلند های پلاستیکی در برابر دمای بالا و در مجاورت مواد قابل اشتعال مقاومت خوبی ندارند ولی در برابر مواد خورنده مانند آب نمک، گریس و اسیدهای ضعیف خوب هستند.
گلند فلکسیبل : در مواقعی که نیاز است ما از کابل ها در برابر ضربه و عوامل محیطی مانند نور خورشید و ... محافظت کنیم از روکش های فلزی که خرطومی یا فلکسی بل گفته می شود استفاده می کنند، این روکش ها نمی توانند به تنهایی در جایی به صورت مستقل نصب گردند برای این منظور از گلند فلکسی دو پیچ یا تک پیچ استفاده می شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)