بانک خازنی

گوهری سه شنبه 27 مرداد 1394 - 11:46
بانک خازنی

خازن های اصلاح ضریب قدرت سیلندری :

این خازنها جهت جبران توان راکتیو و افزایش ضریب قدرت (ضریب توان) در شبکه های توزیع فشار ضعیف بکار برده می شوند

مشخصات فنی این خازنها مطابق با استاندارد بین المللی IEC 60831 , 1&2 می باشد و در بدنه های آلومینیومی و به شکل استوانه ای تولید می گردند.

موارد کاربرد آنها در بانکهای خازنی اتوماتیک و یا نصب ثابت روی الکترو موتورها، ترانسفورماتورها، پمپ چاه های کشاورزی، مراکز صنعتی و غیره به روش گروهی و یا انفرادی می باشد.

این نوع خازنها بصورت تک فاز و سه فاز در ولتاژها و توان های مختلف عرضه می گردند.

 

کنتاکتور های خازنی :

در موقع اتصال يا قطع شدن خازن از شبكه جريان لحظه‎اي زيادي از كنتاكتهاي كنتاكتور عبور مي‎كند كه باعث ايجاد جرقه در كنتاكتها و آسيب ديدن آنها مي شود.

در بالاي كنتاكتور خازني كنتاكتهاي كمكي به همراه سيمهاي روكشدار فنر مانند جهت محدود كردن جريان لحظه وصل، وجود دارد. كنتاكتهاي كمكي بدين معني كه وظيفه آنها تحمل اين جريان زيادبجاي كنتاكتهاي اصلي، در لحظه وصل مي‎باشد تا اگر آسيبي به كنتاكتهاي كمكي برسد. همچنين اين كنتاكتها با همان جريان محدود شده توسط مقاومتها باعث شارژ اوليه خازن مي شوند.

اگر اين شارژ اوليه نباشد خازن مستقيماً وارد مدار مي‎شود و جريان زيادي از آن عبور مي‎كند و در واقع يك شك به خازن وارد مي‎شود كه خود باعث كاهش طول عمر قطعات از جمله خازن مي‎شود. لذا با وجود اين شارژ اوليه خازن آمادگي اوليه‎اي را جهت كار در شرايط نامي پيدا مي كند.

بديهي است تعويض كردن اين كنتاكتها آسانتر و مقرون به صرفه تراز تعويض كنتاكتور مي‎باشد. اين کنتاکتور ها مخصوص اتصال خازن به شبكه مي‎باشند كه كنتاكتور خازني ناميده مي‎شوند.

 

رگلاتور خازنی :
از جمله تجهیزات تابلوي بانک خازنی رگولاتور است.این دستگاه بر اساس ضریب توان شبکه تشخیص می دهد چه مقدار خازن باید به مدار وصل شود تا ضریب توان مطلوب به دست آید.

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)